Zeekajakken

Zeekajakken is een tak van sport die bij uitstek te beoefenen is in Zeeland. Het Veerse Meer, het Grevelingemeer, de Scheldes en natuurlijk de Noordzee bieden volop ruimte en afwisseling voor de zeekanoër.
De specifieke vormen van de zeekajaks vallen direct op. Ze zijn lang, smal en scherp. Zeekajaks zijn voorzien van luiken, touwen en elastieken om spullen op te kunnen bergen. Zeekajaks zijn dan ook zeer geschikt om trektochten mee te maken.
Golven, stroming en wind zijn voor de zeekanoër eerder regel dan uitzondering. Je zit heel dicht op het water en daardoor beleef je de natuur optimaal.
Ook in Nederland zijn volop cursussen om te leren zeekajakken. Vooral de veiligheid speelt hierbij een belangrijke rol, je kunt vaak niet even naar de kant. Als goed zeekajakker beheers je dan ook voldoende technieken om mensen (zowel anderen als jezelf) midden op zee te redden. Omdat er vaak lange oversteken worden gemaakt en je te maken kunt krijgen met veranderende weersomstandigheden, is het van belang dat je een redelijke conditie hebt. Ook moet je goed overweg kunnen met kaart en kompas.
Veilig zeekajakken doe je in groepsverband. De kanoclub organiseert tochten met ervaren tochtleiders. Daarnaast spreken leden regelmatig onderling af om een tocht te varen. Omdat tochten vaak worden gepland met het getij, ben je vaak een hele dag van huis.
De kanoclub heeft geen clubhuis. Je vervoert je kajak op je eigen auto naar de verschillende startpunten. Het Deltagebied heeft heel veel mogelijkheden om aantrekkelijke tochten te varen.

Vlakwatervaren

De mogelijkheden voor vlakwatervaren in Zeeland zijn beperkt. Bij mooi weer is het Veerse Meer geschikt voor open kano’s of voor vlakwaterkajaks. Verder zijn de kreken bij Ouwerkerk en de Otheense Kreek geschikte vaargebieden. Maar kano’s en kajaks kun je makkelijk vervoeren en de leden van Kanoclub Zeeland maken regelmatig tochten door de Biesbosch, de Weerribben en de plassen en rivieren in het Groene Hart. De club organiseert regelmatig een kampeerweekeinde speciaal voor de vlakwatervaarders.

Kanopolo

Kanopolo is een mooie combinatie tussen waterpolo en rugby. Het is een echte teamsport.
Kanopolo wordt gespeeld met teams van 5 spelers op het veld. Tijdens een wedstrijd komt het aan op een goede bootbeheersing, spelinzicht, snelheid en een flinke dosis lef.
Kanopolo wordt gespeeld op een veld van ongeveer 20 bij 30 meter met kleine, zeer wendbare kajaks van ongeveer 2,5 à 3m lang. De doelen hangen 2m boven het water. De bal waarmee wordt gespeeld, is een waterpolobal. Kanopolo wordt zowel buiten als in zwembaden gespeeld.
Ons jeugdteam traint vanaf april t/m september wekelijks bij Kanoa aan het Veerse Meer.
’s Winters trainen we 1 keer per maand lekker binnen in het zwembad.